Je zorgt dat jouw video boeiende content heeft die aansluit op de behoefte van jouw doelgroep. Maar, hoe relevant de video ook is, als je in de eerste paar seconden niet weet te boeien, zal je doelgroep je boodschap nooit ontvangen. Uit onderzoek van Facebook blijkt dat de eerste drie seconden van video’s op hun platvorm bepalend zijn voor het uitkijken ervan. Zeker voor social video is het belangrijk om je doelgroep direct een reden om te kijken geeft. Of beter nog: a desire to watch!
Ik geef je zes tips hoe je direct kunt raken.
1. Met de deur in huis.
Vermijd logo’s en andere overbodige intro’s. Verplaatst deze desnoods iets naar achteren. Trek direct de aandacht van je doelgroep door direct in te spelen op hun behoefte. Benoem een pijnpunt of een verlangen waar jouw doelgroep zich in zal herkennen. Kortom, laat ze weten dat de video voor hen bedoeld is.
2. Vertel een verhaal
Het vertellen van een verhaal is een effectieve manier om je publiek direct te raken. Story-telling dus. Men wil nou eenmaal graag weten hoe een verhaal afloopt. Elk goed verhaal heeft een ‘conflict’. Dit is bijvoorbeeld goed toe te passen bij een klant-testimonial. Als je direct begint met dat gene waar een klant ooit tegenaan liep (het conflict) en waarin jouw doelgroep zich zal herkennen, is de kans groot dat hij wil weten hoe het afloopt.
3. Cold open
Bij een iets langere video kan het interessant zijn te beginnen met een zogenaamde cold open. Dit is een korte teaser waarbij aantrekkelijke hoogtepunten van de video in een snel tempo voorbij komen. Is het een korte video, dan kan je ook voor één korte, aantrekkelijke, nieuwsgierig makende quote kiezen die de doelgroep triggert om te blijven kijken. Deze quote komt dan later in de video weer terug.
4. De lengte
Maak de video zo kort mogelijk. Mensen scannen op lengte. Hoe korter de video, hoe groter de kans dat iemand de video aanklikt en (uit)kijkt.
5. Suspense
Je kunt ook nieuwsgierigheid wekken door niet direct duidelijk te zijn. Doe dit goed en alleen als het onderwerp het toelaat. Voor de Harry Potter Bookstore video voor mijn klant AKO heb ik gekozen voor een suspense opening.
6. Esthetiek
Mensen kijken graag naar mooie dingen. Als de film van matige kwaliteit is (m.n. belichting en geluid), haken mensen sneller af. Breng jouw boodschap dus zo mooi mogelijk in beeld. Met mooie kaders, mooie belichting, mooie kleuren, mooie dingen en mooie mensen. Onderschat ook niet de waarde van kwalitatief goed geluid en meeslepende muziek.
7. Titel, omschrijving en thumbnail
Om te zorgen dat jouw doelgroep überhaupt de video aanklikt, zul je moeten zorgen dat de titel pakt en de (korte!) omschrijving uitnodigt. Kies ook voor een aantrekkelijke thumbnail (miniatuurafbeelding). NB: Deze tip is minder relevant voor video’s native geplaatst op Facebook, Instagram en LinkedIn omdat de video daar direct begint te spelen.
Succes!
Annegien van den Ende
Monkey Motions vidoemarketing