15 april 2019
Afgelopen week sprak ik een nieuwe klant over een video die ze willen laten maken.
Voorafgaand aan het gesprek had ik een korte briefing ontvangen waarin het doel van de video vermeld stond.
Het omschreven doel was een opsomming van wat er allemaal duidelijk moest worden in de video: wat er moest worden verteld en wat moest worden laten zien.
Wat ik heel vaak en ook nu miste in de briefing, was wat de klant wilde bereiken met de video. Bereiken bij hun doelgroep.
Met andere woorden, antwoord op de vraag: Wat wil je dat jouw doelgroep na afloop van het kijken van de video weet, vindt en doet?
In mijn ogen is dit het daadwerkelijke doel.
Absoluut, om deze doelen te bereiken, wil je bepaalde informatie delen en bepaalde zaken laten zien in de video. Maar het verschil in focus is in mijn ogen cruciaal. In eerste instantie ligt de focus bij jouw bedrijf. In het tweede geval leg je de focus op jouw doelgroep. En ik ben er van overtuigd dat wanneer je de focus op je doelgroep legt, je pas in staat bent om tot een pakkende video te komen. Een video die jouw doelgroep echt bereikt, raakt en beweegt.
In het gesprek met deze klant is het gelukt de focus te verleggen naar de doelgroep.
Heb jij hulp nodig bij het verleggen van de focus? Misschien kan ik je helpen.