Maar zet het doel, je doelgroep en de doelstelling centraal in je video.
Ben je marketeer en heb je al eens gebruik gemaakt van video?
Was je blij met de video, maar bereikte je er niet mee wat je van te voren hoopte? Bleef het aantal views dramatisch achter? Misschien was het dan geen goede video.
Het gebeurt helaas vaak. Een mooie video die ongezien, of met slechts een klein aantal views online staat te staan. Een mooie video die precies vertelt wat jij je doelgroep wilt vertellen…
Helaas zit jouw doelgroep lang niet altijd te wachten op wat jij wilt vertellen.
Een video is volgens mij pas een goede video als het gewenste resultaat wordt behaald: jouw doelgroep wordt bereikt, geraakt en komt in beweging.
Je zou nu kunnen zeggen dat je dus pas achteraf kunt bepalen of een video goed was. Ik ben van mening dat wanneer je van te voren duidelijk je doel, je doelgroep en je doelstelling voor ogen hebt, je in staat bent tot het creëren van een video met relevante content waarmee je het juiste resultaat behaalt: het bereiken, raken en in beweging zetten van jouw doelgroep.
Ik adviseer elke marketeer daarom de volgende stappen te doorlopen.
Stap 1: Bepaal het doel van de video
Wat wil je met de video bereiken? Wil je jouw doelgroep informeren of inspireren? Wil je ze uitnodigen voor een event of wil je ze enthousiast maken over jouw product of dienst? Met andere woorden, wat wil je dat jouw doelgroep na het bekijken van de video weet, voelt, vindt en/of doet?
Maak dit doel zo concreet mogelijk en houd gedurende het hele proces dit doel voor ogen. Voeg een call to action toe aan het einde van de video, om je publiek te laten overgaan tot de actie die je van ze verwacht.
Stap 2: Speel in op een behoefte van jouw doelgroep
Het lijkt een open deur, maar het wordt zo vaak vergeten: Bij videomarketing is het net als bij alle andere marketinguitingen van je bedrijf van essentieel belang dat je goed voor ogen hebt wie je doelgroep is en wat de doelgroep beweegt. Focus je niet te veel op je boodschap, maar focus op je doelgroep. Zend niet, maar maak contact. Wat is hun behoefte, hun pijnpunt of hun verlangen waar jij als bedrijf op in speelt? Wat is voor hun boeiend om te weten over jou, over jouw bedrijf, over jouw product, dienst of event. Waar kan je hen mee helpen? Waar worden zij blij van? Door de doelgroep centraal te stellen, zullen zij zich aangesproken voelen en eerder geneigd zijn de video te bekijken.
Een voorbeeld: Je wilt met een korte video jouw doelgroep enthousiast maken voor een event dat je organiseert. Je wilt hen in beweging krijgen, ze moeten immers naar jouw event komen. Nou kan je gaan vertellen wat er allemaal gaat gebeuren op het event; wie er gaan spreken, wat voor activiteiten er plaatsvinden, dat het enorm inspirerend is en net als vorig jaar iets waar nog tijden over zal worden nagepraat. Het lijkt misschien heel legitiem om deze informatie te geven, maar je vergeet hierin iets heel belangrijks. Je doelgroep. Spreek ze eerst aan. Voor wie is het event bedoelt? Vertel waarom zij naar het event moeten komen: Welke behoefte hebben zij? Wat valt er dan te halen? Wat gaat het ze opleveren? Waarin zal het ze verder helpen. Speel in op de emotie. Waartoe zijn ze na het bezoek in staat? Kortom: What’s in it for them! Als je deze echte redenen geeft voor je doelgroep om te komen, is de kans groter dat ze zullen bewegen, in dit geval naar jouw event. Dat zal minder snel gebeuren wanneer je een samenvatting geeft van de agenda en simpelweg vertelt dat het super tof en inspirerend gaat worden en dat je er echt bij moet zijn.
Stap 3: Bepaal de doelstelling van de video
Wil je een concreet aantal nieuwe klanten, leden, aanmeldingen of bezoekers realiseren met je online video? Of is de video puur voor branding? Bedenk die doelstellingen goed van te voren. Pas dan kan je achteraf zeggen of de video succesvol was.
Om de doelstelling te behalen, zul je een bepaald aantal views moeten realiseren. Heb je al een grote groep volgers op social, dan kan het zijn dat je doelgroep moeiteloos behaald wordt puur door een super toffe video te plaatsen, waardoor de interactie die er rondom de video ontstaat zorgt voor een groot bereik.
Is het aantal volgers nog niet toereikend, dan is het slim om met advertising het bereik van de video te vergroten. Afhankelijk van je doelgroep kan je bepalen of je dit doet op social media of va Google advertising.
Plaats je video ook altijd op Youtube. Zo komt hij naar boven bij zoekresultaten in Google. Vergeet hiervoor niet de SEO van je video in orde te maken. Lees hierover meer in mijn blog over online zichtbaarheid.
Succes!
Annegien van den Ende
Monkey Motions videomarketing